Saturday 25 October 2014

~ Alahan dan Cara Mengatasinya ~




Alahan / Alergi

JIKA habuk, gandum atau produk tenusu menyebabkan anda kerap bersin, terasa gatal, dan asyik tergaru-garu, anda tidak keseorangan.


Ramai yang menganggap bahawa masalah gatal-gatal atau hidung berair yang dialami sekali-sekala lumrah hidup dan tidak perlu dibimbangkan.

Lagipun keadaan kurang selesa atau sedikit gangguan ini tidak menghalang mereka daripada menjalankan tugas harian, baik mengemas rumah mahupun menjaga anak, atau giat bekerja dari pukul 9 pagi hingga ke malam.

Namun bagi ramai orang di seluruh dunia yang mengalami alahan kronik dan berulang, serangan boleh berlaku begitu kerap dan serius sehingga mengganggu kehidupan mereka.

Masalah umum yang disebabkan oleh alahan termasuk keletihan kerana gejalanya boleh mengganggu kelenaan tidur dan menyebabkan seseorang cepat marah, hilang tumpuan dan menjejaskan prestasinya di sekolah atau di tempat kerja.

Kemunculan tanda-tanda ekzema atau rasa gatal-gatal juga memberikan kesan negatif terhadap keyakinan seseorang.

Dalam kes yang jarang berlaku, tindak balas alahan begitu serius sehingga menyebabkan masalah kesihatan yang dinamakan anafilaksis.

Dalam keadaan seperti ini, saluran pernafasan bengkak dan menyebabkan kesukaran bernafas.

Pada masa yang sama, kulit kelihatan merah padam dan terasa panas apabila disentuh dan tekanan darah turun secara mendadak.

Dalam tempoh beberapa minit, badan boleh mengalami kejutan anafilaktik, yang boleh membawa maut jika ubat tidak diberikan dengan serta-merta.


Mungkinkah anda menghidap alah?

Terdapat beberapa jenis alahan, yang berbeza dari segi keterukan dan tanda-tandanya, contohnya asma ialah sejenis penyakit alah yang menjejaskan saluran pernafasan, manakala demam alergi (rinitis alergik) mempunyai gejala-gejala seperti hidung berair dan mata gatal.
Ekzema dan gatal-gatal (ifiopatik urtikaria) menjelma sebagai tompokan kulit yang kering dan gatal dan tompokan radang pada kulit.

Memandangkan penyebab atau pencetusnya berbeza-beza dan termasuk pengawet makanan, ubat jenis tertentu, kutu habuk dan minyak wangi buatan, seseorang yang mengalami alahan teruk sentiasa diserang oleh pencetus yang boleh mengakibatkan gejala seperti gatal-gatal, mata berair dan bersin.

Justeru, adalah sukar untuk mengelakkan bahan-bahan ini dan ramai orang didapati menderita kerana serangan alahan.

Mengapa sesetengah orang kerap diserang alahan sedangkan orang lain tidak begitu mudah mengalaminya?

Jawapan masih belum jelas, tetapi didapati bahawa penghidap alahan mempunyai sistem imun yang menghasilkan terlalu banyak bahan kimia yang diberi nama immunoglobin E (IgE) yang menyebabkan badan terlalu sensitif kepada bahan yang lazim wujud dalam alam sekitar.

Setiap alergen, atau bahan yang mencetus tindak balas alahan, menyebabkan reaksi berturutan yang membawa kepada pengeluaran histamin, sejenis sebatian yang menyebabkan badan mengalami gejala seperti gatal-gatal dan mata berair.

Langkah pencegahan

Walaupun ramai orang mengaitkan alahan dengan musim pendebungaan di kawasan beriklim sejuk, hakikatnya ialah orang dari seluruh dunia boleh mengalami alahan.

Di Malaysia, salah satu daripada penyebab umum ialah kutu habuk, yang hidup di tempat-tempat yang gelap dan lembap.

Kutu habuk, yang merupakan organisma seni, hidup dengan sel kulit mati yang dibuang oleh badan setiap hari.

Dengan itu, tikar, permaidani, sofa upholsteri, kusyen, bantal dan katil menjadi tempat-tempat pembiakan kutu habuk.

Walaupun hidup di negara beriklim tropika dan dilimpahi sinaran matahari sepanjang tahun, kebanyakan rakyat Malaysia menghabiskan masa di dalam rumah yang biasanya dihiasi permaidani dan upholsteri, dalam persekitaran yang tidak mempunyai aliran udara yang baik,.

Mujurlah kutu habuk masih boleh dibuang dengan pendedahan kepada cahaya matahari dan cucian yang kerap.

Pencetus alahan lain termasuk ramuan makanan tertentu, seperti kacang, gandum, buah-buahan sitrus dan binatang bercengkerang seperti ketam dan udang antara punca paling umum.

Sesetengah orang juga alah kepada bahan pengawet, dan ubat tertentu seperti antibiotik dan aditif perasa seperti MSG (monosodium glutamat).


Lima cara mudah untuk menguruskan alahan

1) Elakkan pencetus alahan yang diketahui.

Jika anda sering alah selepas makan makanan laut, atau mengalami hidung berair atau mata berair apabila bermain dengan kucing, cuba jauhkan diri dariada punca-punca alahan tersebut.

2) Bersihkan habuk di rumah, di dalam kereta dan di pejabat.

Cuci, vakum atau tukar cadar, alas sofa, kain hamparan dan mainan lembut sekerap mungkin.

3) Tingkatkan kualiti udara persekitaran dengan membersihkan penapis udara dalam sistem penyaman udara secara kerap.

Kalau boleh, galakkan pengudaraan dengan membuka tingkap kereta, rumah dan pejabat.

4) Kurangkan pengambilan makanan yang mempunyai banyak pengawet dan pewarna.

5) Tingkatkan pengambilan buah-buahan segar, sayur-sayuran dan air.

6) Kunjungi doktor atau pakar alahan untuk mendapatkan ubat bagi melegakan gejala.



# info set resdung / alahan klik sini
# info eczema dan set eczema klik sini


No comments:

Post a Comment